Snabbtest: Ducky One 3 – akustik och byggkvalitet med premiumkänsla

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Ducky One 3 – akustik och byggkvalitet med premiumkänsla

Duckys One 3-serie bjuder utöver nya färger på hög byggkvalitet, schyssta keycaps och mjukvarufri upplevelse.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att det inte är någon mjukvara ser ni som något negativt, det är ett stort plus för min del och en av anledningarna till att jag kör Ducky tangentbord.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av LeVvE:

Att det inte är någon mjukvara ser ni som något negativt, det är ett stort plus för min del och en av anledningarna till att jag kör Ducky tangentbord.

Jag kände att det är både positivt och negativt, därav att det hamnade på båda sidor Personligen saknar jag det inte alls för fullsize, men med typ 60% finns det ändå viss poäng med att snabbt kunna ställa in grejer. Med det sagt går det ju att lösa på annat vis än att varje tillverkare ska pracka på mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Att det inte är någon mjukvara ser ni som något negativt, det är ett stort plus för min del och en av anledningarna till att jag kör Ducky tangentbord.

Håller helt med. Så många tillverkare som har usel mjukvara som bara sitter och slösar CPU-cyklar i bakgrunden. Ducky löser det med ett enkelt och elegant integrerat system.

Men visst, bästa mjukvarulösningen är väl ändå den där du kan öppna programmet en gång för att göra önskade inställningar och sedan kan ta bort för att aldrig behöva röra igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag kände att det är både positivt och negativt, därav att det hamnade på båda sidor Personligen saknar jag det inte alls för fullsize, men med typ 60% finns det ändå viss poäng med att snabbt kunna ställa in grejer. Med det sagt går det ju att lösa på annat vis än att varje tillverkare ska pracka på mjukvara.

Försöker så gått det går att köra med saker som inte kräver extra program men till musen blev jag tvungen att installera den. Att ändra DPI gick inte utan så jag fick lov att installera, ändra DPI och sen avinstallera.

Logitech gör det lite "fult" för de har profilen på musen avstängd original och man måste slå på den i inställningar. Musen körs som "dum" utan och en default DPI så länge inte mjukvaran är igång, du kan ändra DPI i mjukvaran men stänger man av den så går musen tillbaka till sin default DPI om man inte har aktiverat att köra profiler laddade på musen.

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande med mitt Ducky Shine 3 från runt 2015, dock dags för ett nytt mindre bord. Ducky? JA.

Permalänk
Medlem

Ni får gärna testa detta bord mot tex Varmilos VEA v2 (exempelvis VEA109 v2). De är ju den "nya" uppdaterade versionen med dämpning, usb-c osv. Samma pris som duckys också så de känns som att de är ställda mot varandar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Logitech gör det lite "fult" för de har profilen på musen avstängd original och man måste slå på den i inställningar. Musen körs som "dum" utan och en default DPI så länge inte mjukvaran är igång, du kan ändra DPI i mjukvaran men stänger man av den så går musen tillbaka till sin default DPI om man inte har aktiverat att köra profiler laddade på musen.

Otroligt många frågetecken första gången jag ville bara ändra inställningar och avinstallera programmet sen så det behölls på musen. Inget ska vara lätt eh.

För tangentbord vill jag definitivt inte ha ett program som måste sitta igång för att den ska ta emot ändringar. Behövs ett program så ska den kunna spara på ett minne i tangentbordet, annars får det vara.
Personligen skaffade jag en nice!nano och byggde mitt eget. Flashar egen kod så kan man få den exakt som man vill, även fast det kan vara sjukt pilligt att få till det i början.

Permalänk
Medlem

Körde länge ett Ducky One 2 och var väldigt nöjd. Hög kvalite. Det var rätt pilligt ställa in med kommandon på tangentbordet, manualen var inte den bästa. Men när det väl var gjort så fungerade det som jag ville.

Permalänk
Medlem

Tycker de ska ha ett stort jäkla minus för att det är Nordisk layout istället för Svensk/Finsk.
Det finns tangentbord för hundralappen som har svensk layout.
Noll anledning att ett premium-tangentbord för över 2000kr inte kan fixa rätt tangenter.
Rätt feta marginaler på försäljningen så det är ren snålhet det handlar om.

I övrigt gillar jag Ducky. Har själv ett Ducky Shine 2 sen det var en nyhet (c:a 10 år?).
Mini recension: Switcharna fungerar fortfarande utmärkt, 6st LED har dock slocknat (alltid kört på lägsta ljusstyrka).
På A-knappen har en stor bit svart färg skavts bort.
Nordiska tangenter även på den, tyvärr. Lär vara mer irriterande för danskar och norrmän dock eftersom de svenska bokstäverna lyser klart starkast (på lägsta syns knappt de andra)

Permalänk
Medlem

Saknade ett utlåtande om hur den jämför mot andra tangentbord, allra mest om det är motiverat att betala några hundra för att få denna istället för tvåan.

Jag kör Linux och jag köpte Ducky One 2 just för att mjukvaran för tangentbord generellt sett alltid är Windows. Vidare så är denna utmärkt till jobbdatorn som jag inte får installera något på. Jag har en usb-switch så jag får alltid samma inställningar oavsett vilken dator som är inkopplad.

Enda anledningen att ha mjukvara är ju om man vill ha programmerat ljus på knapparna men jag tittar aldrig på tangenterna utan det är mer som ett svagt bakgrundsljus.

Håller med om att Nordisk layout borde dö. De borde börja med att man får keycaps med endast å, ä och ö och sen æ och ø så kan man byta ut så det passar den layouten man har.

Permalänk
Avstängd

De hittade bara en färgblind femåring när designen skulle utformas?

Permalänk
Medlem

Innan någon går och kastar bort över 2 lakan på detta bord, så se till att höra på ett par videor hur det faktist låter. Det pingar ganska rejält. Inte bara från en test, men från ganska många, och med olika brytare. Dessutom är detta bord som är prisat från ca 1300kr, och absolut inte 2100 kronor som de kostade vid publisering. Till över 2000 spänn är det ett ganska så mediokert tangentbord. Kvaliten på chassiet är absolut inte det samma som Ducky hade för 10 år sedan.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saketume:

Tycker de ska ha ett stort jäkla minus för att det är Nordisk layout istället för Svensk/Finsk.

För mig och andra som inte är så insatta: Vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

För mig och andra som inte är så insatta: Vad är skillnaden?

nordiskt layout brukar kombinera vissa tecken

Till exempel Ö/Ø/Æ och Ä/Æ/Ø istället för ren Ö och Ä, någon annan skillnad kan jag inte komma ihåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

nordiskt layout brukar kombinera vissa tecken

Till exempel Ö/Ø/Æ och Ä/Æ/Ø istället för ren Ö och Ä, någon annan skillnad kan jag inte komma ihåg.

Då vore det ju busenkelt att bara skicka med några separata caps till dessa tangenter, så att användaren kan välja vilket tecken som ska synas.
(Det enda "nordiska" tangentbord jag använt förutom svensk layout är isländsk, och där var det lite andra skillnader...)

Permalänk
Medlem

Var sugen på att uppgradera till ett One 3 mini 60% från mitt One 2 mini silent reds som jag är supernöjd med. Men hade varit kul med modulära brytare.

MEN Ducky har flyttat piltangenterna bort från högra fingersättningen [J]!! Innan la jag bara lillfingret på CAPS dit jag flyttat Fn (klockrent, för bara växelvarma djur som lever i gryt använder caps), och så hade jag pilarna direkt på högerhanden.
Ska jag behöva leta runt efter de nu?
Hur faen tänkte (inte) Ducky här?!!!
Hard pass för mig nu.

Permalänk
Medlem

Köpte ett med silent Red och tyckte inte om det- Det var ett rejält ljud från fjädrarna som fortplantades och förstärktes som resulterade i ett väldigt störande oljud när man skrev. Spelar man med hörlurar märks inget, men utan och sitter och lyssnar till musik blir det dels det lilla knappljudet plus ett ackompanjerande "pa-twang" på köpet, så blev att lämna tillbaka och göra en mer noggran felsökning på mitt Glorius tangentbord som betett sig lite illa ett tag.

Permalänk
Medlem

Otroligt skönt tangentbord, tyst nog att köra på kontoret. Däremot så hade mellanslagstangenten ett ganska oskönt ping-ljud innan lite skum köptes in och trycktes in i tangenten. Låter bättre nu!
Annars så är mitt enda klagomål att tangentbordet inte fungerar i preboot på jobbdatorn, måste ha ett separat tangentbord eller separat numpad för att kunna knappa in Bitlocker-nyckeln.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Annars så är mitt enda klagomål att tangentbordet inte fungerar i preboot på jobbdatorn, måste ha ett separat tangentbord eller separat numpad för att kunna knappa in Bitlocker-nyckeln.

Lolwut? Det är ju rent katastrofalt pinsamt uselt? Får hoppas det kommer gå att fixa med firmwareuppgradering, annars är betyget Diskvalificerad från mig.

(Såvida det inte är din jobbdator problemet beror på till 100%, förstås.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Duckys One 3-serie bjuder utöver nya färger på hög byggkvalitet, schyssta keycaps och mjukvarufri upplevelse.

Läs hela artikeln här

@landmarks och @sweclockers

Layout - Nordisk i all ära, men ni borde skriva ut om det är ANSI eller ISO layout ni testat, samt om ifall det finns att köpa som ANSI och/eller ISO. Detta är oftast viktigare än om det ha Nordisk eller Svenska tecken på tangenterna.

Nu visar bilderna förvisso på ISO layout, men ändå...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Har ännu mitt ducky shine 2 som jag köpte 2013, fungerar fortfarande som nytt! blir ett nytt ducky när detta går sönder.

Permalänk
Skrivet av mille74:

@landmarks och @sweclockers

Layout - Nordisk i all ära, men ni borde skriva ut om det är ANSI eller ISO layout ni testat, samt om ifall det finns att köpa som ANSI och/eller ISO. Detta är oftast viktigare än om det ha Nordisk eller Svenska tecken på tangenterna.

Nu visar bilderna förvisso på ISO layout, men ändå...

Det kan lätt bli rörigt för den som inte är insatt.

Nordisk eller Svensk/Finsk har med språket/text&tecken på tangenterna att göra medans ISO/ANSI har med den fysiska layouten och storlekarna på tangenterna.

Och är det nordiskt eller svensk/finsk så är det samtidigt ISO,(men finns säkert abnormala varianter som inte följer någon standard samt gamla saker)

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det kan lätt bli rörigt för den som inte är insatt.

Nordisk eller Svensk/Finsk har med språket/text&tecken på tangenterna att göra medans ISO/ANSI har med den fysiska layouten och storlekarna på tangenterna.

Och är det nordiskt eller svensk/finsk så är det samtidigt ISO,(men finns säkert abnormala varianter som inte följer någon standard samt gamla saker)

Tyvärr har jag sett Nordisk/svensk/finsk layout (utan annan specifikation) som visat sig vara ANSI när man väl kikat på det i butik. Varför inte ange både och?

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Att det inte är någon mjukvara ser ni som något negativt, det är ett stort plus för min del och en av anledningarna till att jag kör Ducky tangentbord.

Ja, jag hade nog sett att det hade funnits det som backup, för manualen på nätet är lite svårt att tyda. Har bara hittat den på ett asiatiskt språk.

Jag har nu två ggr råkat göra så att antingen piltangenterna eller wasd är färgade med gul, blå, rosa och vit när resten är en annan färg. Och jag vet inte vad jag gjort för att aktivera det, haha.

Har kört reset innan och börjat som från början. Jag kan leva med det då det inte är så mycket att ställa om, men jag tänker på alla andra som bara vill att det ska funka :).

För övrigt så älskar jag tangentbordet ... hade ett Varmilo innan, men det kunde jag aldrig vänja mig vid. Detta kändes helt rätt från början.

Edit: stavfel

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Tyvärr har jag sett Nordisk/svensk/finsk layout (utan annan specifikation) som visat sig vara ANSI när man väl kikat på det i butik. Varför inte ange både och?

Många bilder på t.ex Ducky:s ISO/UK/Nordic tangentbord visar ANSI (US) för att ANSI layouten är prio nr 1, sen är det många olika ISO tangentbord, blir nog jobbigt att fota UK/Nordic/Tyska/Franska å dyrt. Hade själv ett UK Ducky Shine 3 å det gick/går använda Nordiska keycaps sets (standard botten rads mått) , då Ducky har standard botten rads mått. Köpte ett ANSI Varmillo (standard botten rads mått) keycaps set för många år sen som passade på mina ANSI Ducky Shine 3 å 4, mina 2 ANSI Ducky One tangentbord. Har b.l.a ett vitt ISO/Nordic Ducky Shine 2 med original rosa keycaps, ett gult ANSI Ducky Shine 3 (The butterboard), ett helvitt ANSI Ducky One Year Of The Goat.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jag väntar hellre på en uppdaterad mecha variant.

Permalänk
Skrivet av mille74:

Tyvärr har jag sett Nordisk/svensk/finsk layout (utan annan specifikation) som visat sig vara ANSI när man väl kikat på det i butik. Varför inte ange både och?

Det låter väldigt udda och jag blir nyfiken på vad det va för något. Det tillhör verkligen ovanligheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det låter väldigt udda och jag blir nyfiken på vad det va för något. Det tillhör verkligen ovanligheterna.

Gällde iofs laptop-tgb (asus och msi fanns bland de skyldiga), men tycker mig minnas att jag sett det även för lösa gamimg-tgb.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

Har ännu mitt ducky shine 2 som jag köpte 2013, fungerar fortfarande som nytt! blir ett nytt ducky när detta går sönder.

Ducky Shine 3 här, haft sen 2014 tror jag och inget tecken på ålder eller slitage.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself